Replik på mitt SLA inlägg ”Utanförskapet växer” och svar till Skövde moderaten Torbjörn Bergman.

Varför skrev jag (SLA 31/12) om funktionshindrade?  Jo, dagligen träffar jag i mitt arbete på Galaxen (Byggranbranschens eget rehabiliteringsbolag) byggnadsarbetare som med denna regerings förda politik får känna på de iskalla moderat vindar som gäller om du arma tanke skulle råka ut för en olycka på en byggarbetsplats och bli långtidssjukskriven. Rehabiliteringskedjan innebär idag att man med blåslampa jagar de som är långtidssjukskrivna.  Att antalet öppet arbetslösa funktionshindrade (t ex en förslitningsskadad betongarbetare) har ökat lavinartat är ju bara att konstatera. Många har överförts från sjukförsäkringen då deras sjukdagar enligt rehabiliteringskedjan är slut. Detta trots att läkaren konstaterat att så inte är fallet och då skall vederbörande stå till arbetsmarknadens förfogande.  Vissa har också på den allt hårdnande arbetsmarknaden förlorat sina anpassade arbeten. Arbetsmarknadsverket har fått minskade resurser för att kontrollera arbetsmiljön och det är ju roten till det onda.  14! byggnadsarbetare förolyckades på byggarbetsplatser runt om i Sverige under 2010. 2011 ser det lika dystert ut (källa AMV).  Att någon vågar riskera liv och lem ute på praktiska arbetsplatser med de sjukförsäkringsregler och den rådande attityd som gäller idag kan man fundera över. Vårt samhälles försäkringssystem gynnar inte de med riskabla arbeten.  Idag skall man ha ett tryggt och säker arbete. Dessutom utarmas vårt sociala skyddsnät alltmer.  Men vem förvånar det? Det är moderat ideologi.   

Det rådde ett helt annat klimat då jag själv gick igenom denna process i mitten på 90: talet. I grunden är jag snickare som efter en fallolycka fick möjlighet att genom kunskapslyftets försorg (initierat av socialdemokraterna) läsa in gymnasiekompetens. Jag kunde därefter söka andra arbeten som min tidigare praktiska bakgrund inte tillät. Om inte ”kroppen” och fysiken längre medger praktiskt arbete kan samhället erbjuda ett "kunskapslyft" och då kan flera ur denna grupp kvalificera sig för helt andra arbetsuppgifter. Jag är själv ett levande exempel på det. Tänk vilket lyft att få lära sig helt nya saker och därefter återgå till arbetsmarknaden och bli en del av vårt ”folkhem” som vi alla vill tillhöra men som idag inte är värt namnet.  Jag förordar kunskapslyft och ett livslångt lärande men idag råder isande kalla vindar och en samhällsattityd där den starke slår på den svage. Att hålla upp ett paraply för den som står i ösregn och behöver hjälp? Glöm det så länge Moderaterna styr Sverige.

Torbjörn den stora skillnaden på våra politiska uppfattningar är att socialdemokraterna gett och kommer att ge människor möjligheter. De ”byggare” som idag sitter i samma båt som jag gjorde ges inte tillräckliga möjligheter utan blir genom er förda politik istället fattiga och förtvivlade.

Fattigdom skapas inte av lathet, brottslingar skapas inte av bristande respekt för lagen, arbetslöshet skapas inte av ovilja att arbeta, ofullständig utbildning orsakas inte av bristande begåvning, sjukdomar skapas inte av generösa ersättningar. Det som skapar fattigdom är en regering utan empati, vilket vi ser klara bevis på idag och jag befarar att de isande kalla vindarna bara kommer att tillta i styrka tills vi med vår sociala - demokrati får dem att mojna

                                                                                                                                      Robert Ciabatti (S)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0