Matfestivalen i Skövde med Socialdemokratiskt inslag 29 aug 2008.

Jag är med och delar ut lite ballonger mm vid arbetarkommunens kontor som ligger vid statshuset  i centrala skövde.

Jag beger mig till Volvofabriken i Skövde 1 september för att bilda mig en egen uppfattning om läget!

Aktiespararna rekommenderade köp för Volvo Aktien, kursen stod då i 77 kr ungefär. Idag är den nere och nosar på 70 strecket. Hur kan den lille mannen som i detta fall är jag själv göra en bedömning av läget? Är aktien köpvärd? Aktiespararna här i Skövde anordnar ett företagsbesök 1 september på Volvofabriken där man på plats kan bedöma läget. Som gammal byggnadsarbetare är man van att arbeta i produktionen jag tror jag lägger märke till saker som vår analytikerkår inte tänker på. Hur ser det ut för "gubbarna" på golvet? Jag kan åtminstone se om personalen andas optimism eller pessimism. Man kan fråga hur läget är mellan dem och ledningen, hur fungerar kommunikationen? Hur ser maskinparken ut, verkar det vara ordning och reda o s v. Jag har lärt mig genom att läsa olika aktierelateradesidor även denna att dessa ofta går ut på att personer som tror sig vara experter gör analyser av börsföretag och det går ofta ut på att få med sig en svans av okunniga naiva människor som springer åt samma håll så fort någon verkar ge intrycket av att vara insatt i en Aktie och därmed ett företag som består av personer av kött och blod. Att det är lätt att hoppa på tåget genom att läsa om en aktie har även jag gjort. Hur svårt det är börjar jag naturligtvis mer och mer att förstå. Därför måste jag lära mig göra egna analyser och bedömningar då kan jag lättare ta en "smäll" då har jag åtminstone försökt sätta mig in i bolaget och det tycker jag är klart intressantare än att som ett gäng följa Jonnare skälla på "häckhopparen" som man trodde visste allt om de bolag som han rekommenderade och som nu visat sig vara felsatsningar. 

"Varför köpte jag bara för att "backhopparen" som brukar ha koll på allt rekommenderade ". Men som sagt man lär så länge man lever och kom ihåg tro inte på en aktie och köp utan att göra en egen insats i att försöka ta reda på vissa fundamenta. Då får man stå sitt kast!

Jag säger som det är jag kan inte räkna ut värdet på Volvo, vad är företaget värt, likadant med Ericsson, hur skall jag få grepp på dessa stora bolags resultat och balansräkning? PE talet då pratar vi om vad vi tror företaget skall göra för framtida vinster. Visst går det att studera ekonomiska siffror i det oändliga vi kan genom att titta på den i Sverige verksamma analytikerkår som förresten verkar bli fler och fler och som oftast tillbringat hela sitt liv på skolbänken och därefter analyserat siffror fram och tillbaka, hur kan det komma sig att de kommer fram till helt olika resultat. Se på Ericsson de analytiker som granskat bolaget har väldigt olika uppfattningar om var kursen bör ligga? Jag har undrat många gånger vilket värde har bolaget? Jag har tidigare i något kort inlägg bett om råd för jag hoppas och tror på både Ericsson och Volvo men när det är läge att gå in och köpa aktierna har jag inte en susning om och det har inte analytikerna heller vill jag därmed säga. Däremot kan man göra antagande om vad man tror och göra en bedömning. När jag köpte hus för många år sedan trodde jag banktjänstemannen fört mig bakom ljuset då han sa att räntan kommer att om två år ligga på 8 % med facit i hand hamnade den då på 11 % och jag svor ve och f.

Ekonomi och aktieanalyser är antagande ingen vet hur framtiden kommer att te sig detta tycker jag man skall tala om i klartext.

Substansvärdet beräknar man väl genom att räkna + och - alltså om man idag skulle sälja alla tillgångar och betala alla skulder vad finns därefter kvar i kr och ören. Vilken prislapp hamnar vi på och så delar vi det med antal aktier. Svårigheten med detta är jag naturligtvis fullt medveten om därför tar jag ett litet exempel från min egen värld.

Jag gör exemplet med byggbolaget som jag är väl insatt i som vi kan kalla Ciabattis Bygg AB obs fingerat. Här vill jag göra en beskrivning av det lilla företaget och hur snabbt och svårt det är att göra en enkel beräkning för att få fram värdet på mitt fingerade företag och här är det ändå väldigt enkla fundamentala saker vi pratar om inte godwillposter o s v som vi inte har en susning om.

Då det är högkonjunktur och full fart har maskinerna och verktygen förrådet o s v ett visst värde som inte är så svårt att räkna ut de arbeten man har räknat in är däremot svåra att beräkna vinsterna på? Omständigheter kan göra att ett jobb jag räknat med skulle generera en vinst på ex 1 miljon har slagit fel och nu slutar det med att jag går back 100 000 i stället. Yttre eller inre faktorer spelar här in. Säg nu att lågkonjunkturen slår till mina begagnade maskiner är det ingen som vill köpa. Material mm som jag har i mitt förråd är ingen intresserad av, mitt virkes förråd är knappt värt vedpriset. Vem vill köpa en stor byggsåg om ett antal byggbolag har gått i konkurs och ingen vill bygga? Kommer själv ihåg hur konjunkturläget var 1994. Verkar som de flesta har glömt detta?

Omvärldsfaktorer, mikro och makrosiffror mm är självklart viktigt men i detta fall tar jag på mig blåstället och ger mig ut i verkligheten och det tycker jag förövrigt fler än jag skall göra så kan man åtminstone bilda sig en egen uppfattning om läget. Jag återkommer med en verklighetsanalys senare.


Angående köns kvotering eller inte?

2008-07-31 23.39Relaterade länkar
"Styrelsekvinnor får vänta 158 år"
(VA.se, 2008-07-28)

För mig har det alltid varit ointressant om det är en man eller kvinna som skall få jobbet.
Däremot hoppas jag verkligen att varken mannen eller kvinnan har fått det på grund av sitt kön

RSS 2.0