Hentorp och Heneporten svar på insändare från 10 juni.


 

Hentorp och Heneporten replik på insändare från 10 juni.

Då jag bosatte mig i Skövde och Vallsängen på Hentorp (intill ICA Hentorp) skulle jag vid ett tillfälle köra bil till Skultorp. Jag körde ner till korsningen Pizzerian/Shelltappen därefter söderut på Falköpingsvägen igenom "fabiansrondellen" fortsatte söderut på Skövdevägen ner till Skultorp. Jag tittade åt höger och undrade:

– Konstigt att det inte går att köra på ett genare sätt?

Jag fick i den representativa demokratins anda mitt förtroende uppdrag i byggnadsnämnden 1/1 2011. Då planprogrammet på Hentorp Södra och samrådsredogörelsen nr 1 upprättad 2011-01-25 kom upp i nämnden fanns det ingen som röstade emot eller reserverade sig mot att Heneporten skulle öppnas för biltrafik. Jag repeterar:

Inget politiskt parti var emot detta. Skulle jag som inte förstått rimligheten i att Heneporten varit stäng gå emot förslaget att öppna nämnda port för biltrafik? Självklart inte! Jag måste påpeka att jag både åkt buss och cyklat till Skultorp igenom Heneporten och vad jag vet idag kommer jag inte att bli en av de som flitigt kommer att köra bil denna väg. Men jag tycker det är orimligt att de som idag åker från Södra Hentorp med bil till Skultorp måste åka en omväg. Det jag hoppas jag kan bidra med i den politiska debatten är användandet av mitt sunda förnuft vilket jag och övriga i BN enigt har gjort i denna fråga.

Du skriver att jag ”driver frågan” och att jag skulle tycka det vore skönt att ta bilen den nya vägen.

Om du följer ärendet bakåt i tiden ser du att det varit uppe på ”bordet” innan jag kom in i BN och för mig handlar det inte om jag tycker det är skönt att ta bilen utan mer om att de som nu ämnar göra det inte skall behöva köra långa omvägar för att ta sig till Skultorp från södra Hentorp.

Snacka om att värna om miljön? De som bor i Södra delen av Hentorp får ju idag köra en helt onödig omväg om de skulle vilja ta sig till Skultorp med bil.

 Fakta:

Byggnadsnämnden beslöt 2010-09-30 att sända ut ett förslag till planprogram för Hentorp Södra. Kommunstyrelsen godkänner av Plan, bygg och lantmäteriförvaltningen upprättat planprogram för Hentorp Södra daterad 2010-10-11 med följande kommentarer: Viktigt att bibehålla eller öka framkomligheten på Falköpingsvägen då önskemålet är att få trafikanter att välja denna sträcka istället för genom centrum. För att fördela trafiken från området föreslås i första hand en anslutning söderut via Heneporten.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra!

2011-06-15 @ 06:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0