"RUT AVDRAGET" vem betalar det?

"RUT AVDRAGET" vem betalar det?

INDEFATIGABLE skriver i en replik i SLA 4 juli att Sten-Åke Carlsson är en negativ människa som lever kvar på 40-talet.

Detta stämmer inte och jag instämmer i Sten-Åkes kritik mot RUT AVDRAGET.

För mig och Sten-Åke handlar det om vad man skall använda skattemedlen till och hur man skall fördela den skatt som vi alla tillsammans betalar in till staten.

"RUT AVDRAGET" är en subvention som staten ger till den som använder denna tjänst. Skall statens och våra gemensamma pengar gå till att betala städhjälp åt de som ofta har råd att köpa denna tjänst utan att få den subventionerad?

Det handlar alltså om att använda och fördela inbetalda skattepengar på ett för gemene man godtagbart sätt. "RUT AVDRAGET" skapar ännu större klyftor i vårt samhälle och bidrar till ökande orättvisor där det blir ännu mer tydligt att några får det allt bättre, både gällande inkomst och möjligheten att köpa subventionerade tjänster. Men det förvånar mig inte. Detta är moderat och borgerlig ideologi som bevisligen genomförs i alliansens förda politik.

Lisa som "hankar" sig fram är ensamstående med småbarn. Hon har låg lön men skulle verkligen behöva ha hjälp med städning mm, men är glad att hon får det att gå runt med sin lilla lön. Ibland får hon låna av mamman som stöttar dottern i slutet på månaden för att barnen skall få mat och kläder. Men Lisa måste lova att betala tillbaka för mamman är sjukpensionär och utförsäkrad och får idag en så låg ersättning varje månad att om hon inte haft några kronor sparade skulle det inte gå runt för henne heller.

En del av den skatt Lisa betalar in då hon får sin lilla lön går bl. a till "RUT AVDRAGET" som ges som en subvention till Kalle som är stormrik och får sina städtjänster utförda med subventionerade skatte pengar (våra pengar) = Lisas inbetalda löneskatt. Orimligt! Kalle skulle själv ha råd (utan RUT) att betala denna städhjälp, men använder sig av möjligheten. Lisa som skulle behöva ha städhjälp funderar inte ens på alternativet, för henne finns inte ens möjligheten ”på kartan”. Hon är glad om hon kan köpa ett par skor till sonen som nu skall börja skolan. Kalle skrattar för sig själv då han är hos bilhandlaren för att köpa en ny Ferrari och säger till bilhandlaren.

-       Då köper jag en röd Ferrari, den kommer att platsa i mitt garage med övriga lyxbilar. Nu är det dags för mig att åka hem och se om huset är välstädat.

Avslutningsvis:

Det är naturligtvis bra att det skapas arbetstillfällen. Men för mig handlar det om en ideologisk markering! Är det verkligen rimligt att en del av låginkomsttagarens inbetalda skatt skall gå till att subventionera städhjälp åt de som kan betala detta själva? Jag tycker inte det.


Kommentarer
Postat av: Kent Nilsson

Du har fått skit för denna Ciabatti men du har helt rätt!

2011-07-15 @ 20:21:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0