Det blir ingen folkomröstning om nybyggnation på Aspöområdet i Skövde.

Nedanstående är ungefärligen vad jag sa i Skövdes kommunfullmäktige 2011-12-19.

Det blir ingen folkomröstning om nybyggnation på Aspöområdet. "Vi kan inte ha folkomröstningar om varje nytt bostadsområde, det skulle bli ohållbart", menar kommunalrådet Katarina Jonsson (M).

Det var Skövde naturskyddsförening som 2010 ordnade namninsamlingar för att få till en folkomröstning om nybyggnation vid Karstorp södra och Aspö norra och södra.

3 000 personer skrev under. I maj 2010 avslogs begäran i kommunfullmäktige vad gäller Karstorp, medan beslutet om Aspö sköts på framtiden.
Jag har sedan 1 januari i år varit vice ordförande i BN. Jag har varit med om att bl. a fatta beslut om att detaljplanen om kvarteret Frostaliden ställs ut för granskning.  

Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med flerbostadshus cirka 275 lägenheter fördelade på fyra grupper. Samtliga byggnader kommer att ha trä som stombärande element och byggas utifrån en ekologisk grundsyn.

Varför pratar jag om Karstorp södra? Jo

Då nu alla i BN var överens om att byggnation tillåts på Frostaliden alltså Karstorp Södra tycker jag och det har jag tyckt och sagt hela tiden. Exploatera och bygg inte på Aspö Södra och Norra alltså områdena norr och söder om Aspö gård och här är vi i oppositionen i BN eniga.

Den socialdemokratiska fullmäktigegruppen skickade in sitt yttrande till ÖP 2025 den 4/7 201. Där har vi i S en viktig synpunkt som lyder:

Vi vill på samma sätt som vi gjorde inför ÖP 2015, påpeka att vi helt är emot bebyggelse på NB 6 i folkmun kallat Aspö. Området har unika värden som ska bevaras så att Skövde har en grön lunga.

Inför valet i september i fjol sa jag följande:

Socialdemokraterna i Skövde och jag arbetar för att det i Skövde byggs bostäder åt alla, oavsett om man vill hyra, äga själv eller äga tillsammans med andra. Däremot finns det platser som ur naturskyddssynpunkt bör värnas och fredas. Aspöområdet är en grön lunga i Skövde låt oss spara detta område och inte exploatera Aspö.

Skövdebostäders projekt gällande Aspö är bra, men platsen är fel vilket också var orsaken till att S reserverade sig mot KS förslag om att avslå en folkomröstning om Aspö Södra och Norra 5 dec. 

Varför kan vi inte låta Skövdeborna avgöra frågan i en folkomröstning?

Hur många av de röstberättigade Skövdeborna är det som inte vill att Skövdebostäder bygger de omkring 200 planerade lägenheterna norr och söder om Aspö gård? Detta är ur demokratisk synvinkel en mycket berättigad fråga som jag och vi Socialdemokrater vill ha svar på.

Nu vill jag och socialdemokraterna verkligen få till en rådgivande folkomröstning som talar om vad vill ni Skövdebor i Aspöfrågan?

                                                                                                           Robert Ciabatti Socialdemokrat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0