Vem har byggt det svenska välfärdssamhället och vilka som varit emot varje steg till förbättring för arbetarklassen och löntagarkollektivet.

5/8 skrev jag på debattsidan i SLA om varför jag är en stolt socialdemokrat. Göran Lidgren skrev i en replik 11/8 att det var sossarna som var överheten. Vi kommer ifrån Trollhättan och vi är båda intresserade av politik och näringslivet, där stannar likheterna. Vår ideologiska tillhörighet skiljer sig så till den milda graden att jag undrar om vi växt upp på samma planet?

Jag tycker du som i höst har möjlighet att avgöra Sveriges framtida vägval skall fundera över:

Vem har byggt det svenska välfärdssamhället och vilka som varit emot varje steg till förbättring för arbetarklassen och löntagarkollektivet.

Moderaterna hette tidigare högerpartiet och kallar sig idag det nya arbetarpartiet. Vem försöker de lura? Den som kan sin politiska historia vet att det är just dessa moderater som försökt stoppa alla reformer i modern svensk historia som gagnat arbetarklassen och löntagarkollektivet. Men Göran väljer att ta upp inkomsterna på 2006 års kandidater? Det finns en hemsida, http://valpejl.se/ som ger alla en möjlighet att se vad årets kandidater tjänar. I Skövde finns det 223 valbara kandidater. De sex högsta inkomsterna innehas av personer som tillhör något alliansparti. Jag blev inte förvånad. Du nämner Göran Persson som inte leder mitt parti och du skriver om att du som ung var tvångsansluten metallare. Som du ser Göran den demokratiska processen fungerar i S. Nu väljer jag att citera ifrån Görans inlägg i SLA 11/8.

”Mina tankar går till mina kamrater och min ungdoms tid då vi i ur och skur cyklade upp till Stallbacka i Trollhättan för ytterligare en dags hederligt industriarbete på Saab. Vi kunde ta våra körkort och köpa våra bilar genom eget arbete. Det var frihet, Robert Ciabatti.”

Hade moderaterna (högerpartiet och Yngve Holmberg) på den tid du refererar till haft den politiska makten och arbetsgivarna fått bestämma din lön hade du fått fortsätta att cykla.

Om det inte funnits en fackföreningsrörelse och en politi(S)k kraft som kämpat för löntagarna, vart tror ni vi varit då? Alliansens politik har sedan de tog makten haft en klar strategi som går ut på att försvaga den svenska modellens tre hörnpelare: partsrelationerna på arbetsmarknaden, det generella socialförsäkringssystemet och välfärdstjänster som utförs av kommuner och landsting.

Men valet är som sagt ditt. Det är du som väljer! Men lova mig, snälla, visa att du bryr dig och rösta! Väljer du Göran Lidgrens moderater och alliansen till att styra ytterligare en mandatperiod? Kom då inte till mig och gnäll och undra vart den svenska välfärden tog vägen? Väljer du däremot S och mig lovar jag att jobba för att vi inte ska tvingas stå med mössan i handen, bugande och bockande för överheten.

                                                                                                                  Robert Ciabatti (S)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0