Angående debatten om de osynliga Sossarna i Skövde?


Visst finns Socialdemokraterna!
Jag har arbetat på i det tysta med politiken sedan jag kom till Skövde, (flyttade hit 2006 från Trollhättan). Varför är jag då Socialdemokrat och varför vill jag att vi både nationellt och lokalt skall få en socialdemokratisk och rödgrön valseger?  Detta är sannerligen inte för att det gynnar mig själv bäst ekonomiskt. Jag har arbete med en inkomst som ligger på medianen för en byggnadssnickare.

Varför röstar jag då inte på moderaterna eller något av dess allianspartier som vill sänka skatterna och som trummar ut sitt mantra:

Rösta på oss så får du behålla mer pengar i plånboken!

Det vore det väl bäst för mig? Nu kommer vi in på ideologiska värderingar om vilket samhälle jag vill leva i och vilket framtida samhälle jag som socialdemokrat vill att mina barn och barnbarn skall växa upp i. Jag som socialdemokrat anser att alla människor har lika värde, jag vill ha ett rättvist samhälle där vi betalar skatt efter bärkraft och som ger oss en rimlig ersättning  om vi blir sjuka eller arbetslösa. Ett sådant samhälle vill jag värna om och leva i.

Idag ser jag ett samhälle där klyftorna ökar lavinartat och var och en bara ser till sig själva. Sköt dig själv och skit i andra verkar vara det som gäller för många idag. Ett samhälle byggt på solidaritet, vad är det för någonting? En sak vet jag, vis av erfarenheten, alla kan råka illa ut fortare än vi anar och då skall vi ha ett solidariskt samhälle där det finns bra skyddsnät.

I ett socialdemokratiskt samhälle ges alla en andra chans, alla får plats och får förutsättningar att växa inom ramen för det livslånga lärandet. Oavsett plånbokens storlek skall alla som behöver det få en god vård och omsorg. Får moderaterna och alliansen styra ytterligare en mandatperiod finns det nog ingen välfärd kvar?

Socialdemokraterna i Skövde och jag arbetar för att det i Skövde byggs bostäder åt alla, oavsett om man vill hyra, äga själv eller äga tillsammans med andra. Däremot finns det platser som ur naturskyddssynpunkt bör värnas och fredas. Aspöområdet är en grön lunga i Skövde. Får vi Socialdemokrater bestämma kommer beslutet som tagits i kommunfullmäktige att bygga på Aspöområdet att rivas upp. Jag brukar cykla runt i Skövde med omnejd och ser då oändliga byggmöjligheter, så bygg! Men med omsorg.

Politik är att vilja förändra och värna om bl. a den välfärd som jag tidigare varit så stolt över och mina Italienska släktingar respektfullt pratat om. Vi (du) får de politiker du förtjänar och jag hoppas jag och socialdemokraterna är förtjänta av din röst 19 september? Jag kommer att jobba för ett solidariskt ansvarstagande samhälle där vi tillsamman rakryggade går framåt utan att behöva böja våra nackar bugande och bockande för överheten. Socialdemokraterna i Skövde och jag behöver din röst för att få styra bilen och slippa sitta i baksätet och se på då bilen (Sverige) kör i diket!

                                                                                                                                                                                                   Robert Ciabatti (S)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra att din giftiga penna går varm Ciabatti!

2010-08-02 @ 16:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0