En rapport från verkligheten.

Hej, jag skulle ju återkomma med en analys från verkligheten efter att jag gjort mitt besök tillsammans med 45 andra entusiastiska aktiesparare i gjuteriet och motormonteringen på Volvo fabriken i Skövde. Detta var ett fantastiskt tillfälle att få se ett modernt gjuteri. Volvo håller samtidigt på att bygga ut fabriken det är Peab som bygger åt Volvo Powertrain i Skövde, kontraktssumman uppgår till cirka 95 Mkr. Uppdraget är en samordnad generalentreprenad, byggstart i augusti 2008 och färdigställs under augusti 2009. Eftersom jag inte kände till speciellt mycket angående Volvo och vad de sysslade med i Skövde före detta besök tar vi samtidigt och uppdaterar oss om bolaget och hur det ser ut: Volvo har ju många strängar på sin lyra men i Skövde gäller:

Volvo Powertrain som är världens största tillverkare av tunga dieselmotorer i klasserna 9-18 liter. Affärsenheten samordnar Volvos drivlineverksamheter och förser Volvokoncernens affärsområden med integrerade drivlinesystem bestående av dieselmotorer, transmissioner och axlar. Volvo Powertrain har 8274 anställda, varav 5677 i produktion och 2597 i produktutveckling och administration.

Volvos övriga verksamhet är:
Volvo utvecklar, tillverkar och marknadsför lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, flygmotorer och marinmotorer. Bolaget tillhandahåller också finansiering och service. Volvo har produktion i 25 länder och opererar på mer än 185 marknader Av koncernens drygt 83000 anställda arbetar cirka 75 % i de åtta produktrelaterade affärsområdena.

Volvokoncernens starka tillväxt fortsatte under det andra kvartalet 2008 samtidigt som rörelseresultatet förbättrades och nådde sin högsta nivå hittills för ett enskilt kvartal. Volvokoncernens nettoomsättning steg med 13 % till 80,4 miljarder kronor. Rörelseresultatet förbättrades med 17 % till 7,2 miljarder kronor och rörelsemarginalen steg till 8,9 % tack vare en god utveckling i lastbilsaffären, för anläggningsmaskiner och i Volvo Penta. Avkastningen på eget kapital nådde drygt 20 %.

Jag måste säga att det jag såg i Skövde var imponerande, här har man verkligen utvecklat varje arbetsmoment. Det var rent och snyggt, ordning och reda. Spontant var det mindre antal människor som arbetade mot vad jag hade föreställt mig, men desto fler robotar och väldigt utvecklade och smarta verktyg och handhållna maskiner. Här har vi "byggare" mycket att lära. Min reflektion om detta är ju beroende på att jag själv arbetar i byggbranschen. Jag skall inte ge mig in på att göra någon analys angående om aktien är köpvärd eller inte men jag kan som jag sa jag skulle göra konstatera att fabriken i Skövde fungerade i mina lekmanna ögon på ett mycket bra sätt och det kan ju alltid vara en faktor bland många att beakta. Man får ju hoppas att den utbyggda fabriken som står färdig nästa höst skall kunna gå för fullt och att inte världskonjunkturen satt käppar i hjulen för Skövde och deras fabrik.

Den 24 september kommer jag att vara i Falköping på Stora Aktie- och Fonddagen med seminarier och företagspresentationer och paneldebatt.  www.aktiespararna.se/aktiedagfkp


Vi kanske ses där? Till dess får ni ha det så bra.


Kommentarer
Postat av: Sven Larsson

Givande besök

2008-09-21 @ 13:21:50
Postat av: Allan Karlsson

Trevligt arrangemang!

2008-09-21 @ 13:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0